Sähköautot ovat nousseet viime vuosina merkittäväksi puheenaiheeksi, kun aiempaa suurempi osa kuluttajista harkitsee autoilun sähköistämistä. Tämä on herättänyt kysymyksiä sähköautojen latauksen toteutuksesta ja sen käytännön haasteista. Tässä blogikirjoituksessa pureudumme tähän aiheeseen syvällisemmin.

Sähköautojen lataaminen jakautuu pääasiassa kahteen eri osa-alueeseen: kotilataukseen ja julkiseen latausverkostoon. Kotilataus on yksinkertaisin ja useimmiten myös kustannustehokkain vaihtoehto. Useimmiten sähköauton lataaminen kotona tapahtuu yöaikaan, kun sähkön hinta on edullisimmillaan. Riittävän lataustehon järjestäminen kotiolosuhteisiin vaatii kuitenkin usein sähköasennuksen parannuksia.

Julkisen latausverkoston luotettavuus ja kattavuus ovat otettava huomioon varsinkin pitkillä matkoilla. Suomessa julkisen latausverkoston kattavuus on parantunut merkittävästi viime vuosina, mutta on alueellisia eroja. Suurimmissa kaupungeissa latauspisteitä on tarjolla runsaasti, mutta esimerkiksi pohjoisemmassa Suomessa latauspisteet ovat harvemmassa.

On myös huomioitava, että sähköauton lataus vaatii hieman suunnittelua. Akun kapasiteetti ja kulutus, latauspisteen teho ja auton latauksen tila vaikuttavat siihen, kuinka kauan auton lataaminen kestää. Keskimäärin täyden akun lataaminen kotona kestää 6-12 tuntia, kun taas pikalatauspisteessä lataus voi olla valmis jo alle tunnissa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka sähköautoilun lataus tuo mukanaan omat haasteensa, ovat ne useimmiten voitettavissa suunnittelulla ja ennakoinnilla. Kotona tapahtuva lataus on kustannustehokasta ja vaivatonta, kunhan alkuinvestointi latauslaitteistoon on tehty. Julkinen latausverkosto kehittyy myös jatkuvasti ja sen kattavuus parantuu. Sähköautoilla saavutetaan merkittäviä ympäristöhyötyjä, joten pieni vaiva latauksen suhteen on pieni hinta maksettavaksi puhtaamman tulevaisuuden eteen.